Menu

ANBOS zet deuren open: terugblik op het afgelopen jaar.

maandag 26 november 2018

Ze is nu een jaar voorzitter van de ANBOS, bekleedt deze functie 1 dag per week en is daarnaast directeur-bestuurder van het Huidfonds. Jantine van ’t Klooster blikt samen met het vernieuwde bestuur terug op het afgelopen jaar. “ANBOS zit in een ambitieuze transitie en er zijn al heel veel stappen gezet. Meer focus op wat de leden willen, betere samenwerkingsverbanden en een goede teamspirit op kantoor.” De eerste resultaten zijn al zichtbaar.

ANBOS zet deuren open: terugblik op het afgelopen jaar.

 “Vanuit de leden krijgen we regelmatig de vraag: waar is ANBOS achter de schermen allemaal mee bezig? Goede vraag! Wij willen als ANBOS ook meer laten zien, meer delen met onze leden. Daarom is het goed om een update te geven”, vertelt Jantine. Ze merkt dat hierbij steeds de nadruk ligt op haar als voorzitter, terwijl er een heel team werkt.  Het is geen one-woman-show en daarom stelt ze graag het bestuur even kort maar krachtig voor.

Linda Reurich, penningmeester en secretaris. Zit in het Management Team en vormt met mij het dagelijkse bestuur. Ze is positief, kritisch, enthousiast en een doorgewinterde vakvrouw.” Dan is er Gudrun Has, die de portefeuille Voortgezet Onderwijs en specialisaties heeft. “Een superdocent, enthousiast over het vak en heeft altijd oog voor de leden en hun belangen. Els van Meenen gaat over de kwaliteit en ondernemerschap en bekijkt de ledenbelangen vanuit ondernemend oogpunt en is altijd zichtbaar zowel on- als offline.” Dan Marleen Kila met de portefeuille Onderwijs. “Een expert in Nederland qua opleidingen schoonheidsverzorging. Ze onderhoudt alle contacten met scholen via het scholingsplatform.”

Naast het bestuur maakt het ANBOS-team een zeer belangrijk deel uit van de totale bezetting. “Het is een heel gemotiveerd team dat zich 100% inzet voor ANBOS en wat wij voor ogen hebben in de toekomst. We zijn dit jaar gestart met inspirerende teamdagen om iedereen te coachen en te begeleiden en zo medewerkers veel meer te betrekken bij het beleid.

ANBOS kijkt sinds Jantine aan het roer staat, meer dan voorheen naar de vragen, meningen en feedback van de ANBOS-leden. “We doen op regelmatige basis onderzoeken en hebben weer een denktank opgericht. Meer feeling houden met de leden, dat is de rode draad. Want als we niet weten wat leden willen, kunnen we niet zo snel vooruit als ik zou willen.”

Nieuwe stijl
Financieel gezien is het aanpoten voor ANBOS. “Ja, het valt niet te ontkennen dat het afgelopen jaar pittig was. Iedereen weet dat we met een financiële tegenvaller te kampen hebben en dat het nog een aantal jaren duurt voordat we dit verlies rechttrekken.” Jantine is hier realistisch in, maar niet het type om bij de pakken neer te zitten. “We doen het rustig aan met de uitgaven, we bezuinigen op alles, zelfs op postzegels …  Als we teamdagen organiseren doen we dat niet op de hei, maar in huis.”

“Het goede nieuws is dat het erop lijkt dat we 2018 met een beter financieel resultaat gaan afsluiten dan begroot. Dit dankzij de bezuinigingen en een paar meevallers. Deze meevallers komen niet zomaar uit de lucht vallen. Daar is veel energie in gestoken. Gaaf dat het is gelukt! Een positieve ontwikkeling die ook zal doorwerken in 2019.”  

Samen sterk
Natuurlijk krijgt het bestuur regelmatig de vraag van een schoonheidsspecialist waarom lid zijn van ANBOS zo belangrijk is. “Heel simpel. Omdat je elkaar nodig hebt in de branche. Vanuit ons is de core business belangen behartigen van de leden. Wij zorgen ervoor dat je als professional aangehaakt blijft bij de toekomst en ontwikkelingen, dat er voor jouw belangen opgekomen wordt. Ik denk dat de tijd gekomen is dat een schoonheidsspecialist niet zozeer denkt: ‘what’s in it for me’ maar het besef heeft: ‘als ik mijn vak en de branche op een hoger kwalitatief niveau wil brengen en op de hoogte wil zijn en blijven, dan red ik het niet in mijn eentje maar moet er een instantie zijn waar ik onderdeel van ben en waar ik actief deel van uitmaak: ANBOS dus’.

Voorbeelden hiervan zijn dat de kwaliteit van scholing gewaarborgd blijft, dat er overleg is met branchepartijen, zorgverzekeraars en andere belangrijke partijen in het veld. Dat juridische geschillen aandacht krijgen en je als schoonheidsspecialist, zoals afgelopen jaar, op de hoogte bent van de AVG en de regels die dat voor jou meebrengt. ANBOS pluist dit allemaal uit en ondersteunt de leden. Dat is lastiger alleen en fijn als je ergens op terug kunt vallen…” Gelukkig zien steeds meer leden dit ook in en ze is blij dat ANBOS in de laatste periode maar liefs 320 nieuwe leden erbij heeft. “Dat is echt veel!”

Druk met …
“Wat er allemaal op onze bestuursagenda staat? Heel veel”, zegt Jantine: “ Een kleine greep aan wat 2018 heeft gebracht: ANBOS zat om tafel met Centrum voor Ambachtseconomie, met de Beauty Trade Professionals (BTP), Zorgverzekeraars, Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten, beide Hogescholen over de deeltijd opleiding Huidtherapie, MKB Nederland, we waren erbij met Prinsjesdag, gaan een samenwerking aan met de Erasmus Universiteit en zaten bij het RIVM (Rijksinstituut voor Gezondheid en Milieu) maar daarover straks meer.” Jantine bladert even terug in de agenda en brengt ook nog grotere projecten als de ANBOS-promotiewinkel die uitgebouwd is en de ontwikkelingen vanuit de vernieuwde ANBOS Academy. “Er komt in 2019 een hoop aan”. Het bestuur is zich aan het voorbereiden en aan het verdiepen in een erkenningsregeling voor schoonheidsspecialisten, gekoppeld aan visitatie van de salons, netwerkenstructuren en scholing. “Dit zijn hele fundamentele veranderingen binnen de vereniging dus als bestuur zullen we niet over één nacht ijs gaan, dit soort projecten nemen meerdere jaren in beslag. Maar persoonlijk denk ik dat de ANBOS leden klaar zijn voor een erkenningsregeling en dit is ook iets waar ik me graag hard voor zou willen maken de komende jaren.”

Trots
Twee projecten verdienen volgens het bestuur iets meer uitleg. Jantine: “Trots zijn we dat Erasmus Universitair Medisch Centrum ons benaderd heeft om via schoonheidssalons mee te werken aan een reeks uiteenlopende onderzoeken aangaande acne, eczeem, psoriasis en huidkanker. Mooi dat zo’n gerenommeerde Universiteit meteen de weg naar ANBOS weet te vinden.” Ook het RIVM vergt toelichting. “Binnenkort verschijnt er een rapport, en daar wil ik een misverstand over ophelderen. Veel leden denken dat dit gaat over laser en licht en wat de schoonheidsspecialist wel of niet mag doen. Dat is onjuist. Het is een inventarisatie van risicovolle huidverbeterende behandelingen door het RIVM, en dit heeft niets met apparatuur te maken of licht-laser te maken. Wij willen als ANBOS natuurlijk graag meewerken aan het in kaart brengen van mogelijke huidbeschadigende behandelingen, want complicaties zijn voor de branche nooit goed. Als we weten wat er speelt, kunnen we zorgen dat de kwaliteit voor de hele branche gewaarborgd blijft.”

Samen werken
Vers van de pers is dat ANBOS het pand openstelt voor organisaties waar ze mee samenwerken. “We hebben genoeg ruimte om plekken te verhuren. Zo heeft nu de BTP een vaste werkplek gehuurd, maar ook andere partijen zijn welkom. Door je deuren open te zetten, krijg je meer dynamiek op de werkvloer.”

Tot slot nog een vraag aan Jantine. Komt ze zelf regelmatig bij een schoonheidssalon? “Jazeker. Voor behandelingen en werkbezoeken, want ik wil met eigen ogen zien hoe het eraan toegaat in de salon. En ook als klant. Maar wist je dat ik uit een schoonheidsspecialistenfamilie kom en zelf ook de opleiding heb gedaan? Prachtig vak!” 

Terug naar nieuwsoverzicht
Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.