Menu

Beautytrends: COSMOPROF HONGKONG

woensdag 22 november 2017

Marjanne Riemens, content-maker voor onder andere ANBOS, was op 16 november op de Cosmoprof in HongKong, het grootste platform voor de beauty-business in Azië. Marjanne: “Wist je dat hier ruim 2.800 bedrijven staan uit 54 landen? Dit jaar was Korea ‘The Country of Honour’ en dat betekende dat Korea in het beauty-gedeelte volop aandacht kreeg in mooie paviljoens met super innovatieve en creatieve producten. In totaal waren er 549 merken uit Korea..". We vroegen Marjanne naar haar bevindingen op de beurs.

Beautytrends: COSMOPROF HONGKONG

Zijn er dan bepaalde stromingen te zien uit Korea?
“Ik heb natuurlijk lang niet alles bekeken, maar je ziet wel een paar duidelijke tendensen. Whitening is natuurlijk booming daar. Elk gerenommeerd merk heeft een masker- en serumlijn met werkstoffen die een oplichtend effect hebben. Verder domineert apparatuur op de beursvloer. Buiten de immense salonapparaten, zijn er megaveel kleine, handzame apparaatjes voor het gezicht. Een dame vertelde me dat ze elke dag haar gezicht een warme, fijne nevelspray geeft voor een hydratatie-boost. Ook het rollertje dat donkere kringen onder de ogen minimaliseert, is een niet-aan-te-slepen product. En er is volop apparatuur – zoals de Ulverin (zie foto) – om thuis, door middel van ulstrasound, collageen te stimuleren. Dit soort apparaten claimen een ‘face-lift’ voor de huid te bewerkstelligen.


Vergeet vooral de maskers niet. Vrouwen in Aziatische landen zijn hier gek op. Sommigen gebruiken zelfs dagelijks een masker. Je struikelt over de uiteenlopende soorten. Het valt me op dat de maskers niet alleen benamingen hebben met de werking, zoals anti-wrinkle masker of een hydrogel-mask, maar dat er ook maskers zijn die gekoppeld worden aan een speciale gebeurtenis, zoals een bruiloft (wedding-mask). Heel leuk is het 'Water Bomb Mask' van Wonjin. Voordat je het masker aanbrengt heb je een toner nodig om de huid op te lichten, dan een ampul met werkstoffen die rimpels bestrijden, en tot slot een masker.

 

Waar je echt niet omheen kunt op de Koreaanse markt, zijn merken die hun product verpakken in doosjes met bijna kinderlijk design. Poppetjes, felle kleurtjes, sprookjesachtige figuren. Zo is er een Collageen Bal die zo ontworpen is dat je ‘m eenmalig gebruikt. Als de gebruiker de capsule opent en de bal met een klein beetje water mengt, komt er een mix van extracten vrij die je direct op de huid aanbrengt, met als resultaat onder andere meer elasticiteit (Collagen Ball van Hallo Co). De Aziatische markt is dol op dit soort verpakkingen.”

 

Wat ik signaleer op de Aziatische beautybranche?
“De perceptie ten aanzien van beauty is wezenlijk anders dan hier. Beauty is een dagelijkse discipline. Ik hoorde dat er vrouwen zijn die meerdere malen per maand naar een salon gaan; voor een facial, voor ontharen, voor massages, voor pedicure. Thuis is men dagelijks in de weer met beauty. Het is heel gewoon een paar keer per week (of elke dag) een maskertje te nemen en met bijvoorbeeld een roller je gezicht te liften. Aziaten weten dat een mooie, gezonde huid tijd kost.”

Terug naar nieuwsoverzicht
Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.