Menu

Geslaagde professionaliseringsdag assessoren

donderdag 05 oktober 2017

112 assessoren als deelnemers, 1 plenaire trainingssessie en 6 workshopleiders: de ingrediënten voor een zeer geslaagde professionaliseringsdag in samenwerking met de MBO Raad, georganiseerd met subsidie van het Centrum voor Ambachtseconomie. Een verslag van de hoogtepunten.

Geslaagde professionaliseringsdag assessoren

Aanleiding

In de branche is veel discussie over de kwaliteit van de examens schoonheidsverzorging op het middelbaar beroepsonderwijs. Leren de studenten wel de vaardigheden aan volgens het beroepskwalificatiedossier van de branche? En hoe goed zijn de examens eigenlijk? Kunnen schoolassessoren iets leren van de manier van beoordelen van branche-assessoren (BAS), en omgekeerd? ANBOS organiseerde de professionaliseringsdag in samenwerking met de MBO Raad om gezamenlijk de kwaliteit van beoordelen bij examens te verbeteren.

Professionele rol: hoe flexibel ben jij?

De plenaire aftrap werd gegeven door Antoon Wellens (CINOP). Zijn presentatie behandelde onder andere het verschil tussen kwalificerend beoordelen, waarbij een diploma of certificaat op het spel staat, en ontwikkelingsgericht beoordelen, waarbij de student leert van zo objectief mogelijke feedback op zijn gedrag. Als assessor moet je je bewust zijn van het verschil tussen deze twee professionele rollen. En je moet je er bewust van zijn dat een gediplomeerd student een beginnend beroepsbeoefenaar is. Vergelijk maar met een rijexamen: met je rijbewijs kun je veilig (genoeg) aan het verkeer deelnemen, maar met meer ervaring gaat dat beter.

Is het examen een goede proeve van bekwaamheid? Dat kun je pas zeggen als het voldoet aan de kwaliteitseisen dat het examen valide is (het meet wat je wilt meten), betrouwbaar (herhaalbaar; het maakt niet uit welke assessor beoordeelt) en transparant (door eenduidige (gedrags)criteria weet de kandidaat wat er van haar verwacht wordt).

Het is de bedoeling om zo objectief mogelijk te oordelen. Maar assessoren zijn ook maar mensen, met een brein dat selectief waarneemt en niet kan multitasken. Bespreek daarom van tevoren met je collega-assessor op welk gedrag je gaat letten (focus gelijk), beschrijf het gedrag dat je feitelijk waarneemt als onderbouwing voor de feedback aan de kandidaat, en wees je bewust van je eigen opvattingen. Stel tijdens de proeve geen vragen aan de kandidaat. En wees je bewust van je eigen opvattingen (ik vind dat een schoonheidsspecialist...; en: ik vind dat bij examineren....) die flexibiliteit in beoordelen van een andere manier die óók voldoet aan de examencriteria, in de weg kan staan. Voeg na een 'ik vind...'uitspraak altijd toe: Dit blijkt uit....(beschrijving van waargenomen gedrag).

Workshops

Na de lunch waren er workshops over de vijf vakonderdelen gezicht, lichaam, huidverbeterende massage, oosterse massage volgens de Shiatsu-methode en acne. Iedere workshopleider koos zijn of haar eigen benadering. Zo moesten deelnemers bij huidverbeterende massage zelf de technieken op elkaar toepassen en daarbij bewust een of meer fouten maken. Daarna werd besproken welk gedrag was waargenomen, bijvoorbeeld dat veel technieken wel werden uitgevoerd, maar veel te snel. En de hamvraag: is deze kandidaat geslaagd of gezakt, en op grond waarvan? Anderen kozen voor een gesprek over veel voorkomende problemen bij examens, bijvoorbeeld om te kunnen werken op een goed model voor acne.

Reacties

Deelnemers hebben deze dag erg gewaardeerd.

Complimenten voor de geweldige dag van gisteren. Erg leerzaam, en keurig verzorgd

Het was voor mij erg inspirerend en ik heb weer veel deskundige collega s mogen ontmoeten

Terug naar nieuwsoverzicht
Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.