Menu

Laat zien die ervaring!

donderdag 01 oktober 2020

Vandaag zette ANBOS een belangrijke stap richting de toekomst: het SKIN-register voor schoonheidsspecialisten ging live! SKIN staat voor Schoonheidsspecialisten Kwaliteits Instituut Nederland. Een mijlpaal voor onze prachtige branche, waarmee we laten zien dat klanten bij ons in de beste handen zijn. Sonja Hartjes, eigenaresse van Get Spoiled, center for skin and beauty in Arnhem en al jaren lid van ANBOS, registreerde zich direct na de lancering, als eerste, in het register. Gefeliciteerd Sonja! Een mooie aanleiding om haar te vragen naar haar motivatie.

Laat zien die ervaring!

“Kwaliteit staat voor mij voorop bij alles wat ik doe”, zegt Sonja. “Door altijd naar de hoogste kwaliteit te streven heb je de klanten die je hebt. Ik huur bijvoorbeeld liever een laser dan dat ik die koop omdat ik daardoor altijd de beschikking kan hebben over het beste en het nieuwste. Ik wil niet inleveren op kwaliteit!" Het mooiste aan haar vak vindt ze de huid en het verbeteren van die huid. “Die passie voor het vak zien klanten terug in onze behandelingen en onze werkwijze.” Dankzij het register kan ze die passie nu op een extra manier laten zien.

Kans om ons te profileren
“Ik ben blij met het SKIN-register, het is een goede manier om je als schoonheidsspecialist te profileren.” Iedereen kan zich schoonheidsspecialist noemen. Maar specialist ben je niet zomaar. Door je te registreren laat je volgens Sonja zien dat je je vak serieus neemt en ook de nodige vakkennis in huis hebt. “Het helpt om het kaf van het koren te scheiden en te voorkomen dat behandelingen ondeskundig worden uitgevoerd, met alle gevolgen voor klanten én de beroepsgroep.

 “Ik denk dat het SKIN-register alleen maar positief is voor ons vak. Dat we ook kunnen laten zien dat we echt wat in ons mars hebben.”

Registratie in het SKIN-register houd je scherp. “Je wordt uitgedaagd om weer over dingen na te denken. Want het vak staat niet stil, de wensen van de klanten staan niet stil, dus wij kunnen ook niet stilstaan.” Je moet jezelf blijven ontwikkelen en uitdagen om het beste uit jezelf te halen, vindt Sonja. Zo tillen we volgens haar samen het vak naar een hoger niveau.

“Door te laten zien wat je kan en hoe je jouw vakkennis actueel houdt, kun je je onderscheiden en net zo serieus worden genomen als bijvoorbeeld huidtherapeuten en verpleegkundigen.” Die werken al jaren met een beroepsregister, weet Sonja.

Laat zien die ervaring!
Met een achtergrond als verpleegkundige is een register bekend terrein. Ze kan zich best voorstellen dat de stap naar registratie voor sommigen spannend is. “Iedereen heeft zijn eigen motivatie om in dit vak te stappen. Bij mij is dat echt wel resultaatgericht. Door ontwikkelingen te volgen en in kennis te investeren kan ik het beste resultaat behalen.” Een kwaliteitsinstituut dat zorgt voor een breed aanbod van geaccrediteerde trainingen helpt enorm daarbij. Dan weet je dat het goed zit.

Wie al 20 jaar in het vak zit, heeft een schat aan ervaring. Toch blijft er altijd iets te leren vindt Sonja. Ze volgt regelmatig trainingen. “Vaak kijk ik vooraf of huidtherapeuten accreditatiepunten krijgen voor een training, dat is voor mij een kwaliteitsgarantie.” En als je weer een certificaat behaalt kun je dat natuurlijk weer mooi laten zien op social media. Zo bouw je ook aan je eigen merk.

Alleen maar voordelen
Dat aanbieders van trainingen zich vooraf moeten accrediteren doet ook iets met trainingen weet Sonja uit ervaring. Het is toch een kwaliteitscontrole. “Merken geven ook wel geaccrediteerde trainingen en dan zie je die trainingen veranderen. Dan komen er niet steeds potjes langs om het product te voelen, maar dan gaat het echt in op de werking. Dit is de huid, daar gaat het heen en dit doet het.” Zo gaat de kwaliteit volgens Sonja over de hele linie omhoog.

Sonja ziet dus alleen maar voordelen. “Ik zou andere schoonheidsspecialisten zeker aanraden zich te registreren bij SKIN. Je laat zien dat je je vak serieus neemt, dat je je wilt ontwikkelen en dat je passie hebt voor je vak. Dat gun je je klanten toch?”

Terug naar nieuwsoverzicht
Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.