Menu
Direct naar downloads

COVID-19 Hygiëneprotocol

Schoonheidsspecialisten mogen sinds 3 maart weer behandelingen uitvoeren. Het werken met het ANBOS COVID-19 hygiëneprotocol voor schoonheidsspecialisten is een belangrijk onderdeel van de voorwaarden om open te mogen en te blijven. Download de meest recente versie op deze pagina onder 'Download hier'.

COVID-19 Hygiëneprotocol

  • COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten
    Dit protocol is een verplicht protocol voor alle ondernemingen in de schoonheidsverzorging en gaat in op alle onderdelen van een behandeling; van het contact met de klant vooraf, totdat de klant weer de deur uit gaat. 

  • Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen schoonheidsspecialisten
    Dit document gaat in op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen in de salon, zoals bijvoorbeeld mondneusmaskers. Mocht vanuit overheid of RIVM andere maatregelen (gaan) gelden, dan moet altijd het advies vanuit overheid of RIVM opgevolgd te worden.

Het dragen van een mondneusmasker door schoonheidsspecialist én klant is wettelijk verplicht (sinds 1 december 2020). Op het moment dat een behandeling in of aan het gezicht plaatsvindt, mag de klant het mondkapje zelf verwijderen.

Voorafgaand van de afspraak: gezondheidscheck
Je werkt uitsluitend op afspraak en vraagt je klanten om de gezondheidscheck (vragenlijst) door te nemen. De afspraak moet worden uitgesteld totdat op elke vraag NEE geantwoord kan worden. 

Bij ieder bezoek in de salon: registratieplicht
Je bent verplicht om jouw klanten te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting (sinds 28 september 2020). 

Vakantiecheck
Naast de verplichte gezondheidscheck vooraf, adviseren wij je klanten ook te vragen:

  • Ben je de afgelopen vier weken op vakantie geweest?
  • Wanneer ben je terug gekomen van vakantie?
  • Wat was de vakantiebestemming?

Valt de vakantiebestemming onder code oranje of rood, dan geldt dat de vakantieganger bij thuiskomst 10 dagen in quarantaine moet (en dus geen schoonheidsbehandeling mag ondergaan) mag ondergaan. 

Toolkit voor leden

Voor ANBOS-leden is er een toolkit beschikbaar met kant-en-klare documenten die in de salon gebruikt kunnen worden. Deze bestaat op dit moment uit registratieformulieren, posters, GIF-jes en voorbeeldbrieven aan klanten. De komende tijd zal deze uitgebreid worden.

Vragen over de heropening op 3 maart

  • Onder welke voorwaarden mogen we open?
  • Is het COVID-19 hygiëneprotocol voor schoonheidsspecialisten hetzelfde gebleven?
  • Is het gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen schoonheidsspecialisten hetzelfde gebleven?
  • Geldt de registratieplicht -checkgesprek- nog steeds?
  • Moeten we op afspraak werken?
  • Hoeveel cliënten per dag mogen we ontvangen/behandelen?
  • Met hoeveel personen (werknemers of stagiairs) mag ik tegelijkertijd werken in mijn salon?
  • Mogen we alle behandelingen weer geven of alleen medisch noodzakelijke zorg, dus zorg vanuit de aanvullende zorgverzekering?

Richtlijnen COVID-19 Hygiëneprotocol

  • Hoe is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten tot stand gekomen?
  • Waarom is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten verplicht?
  • Wordt er gecontroleerd op de naleving van het hygiëneprotocol?
  • Waar kan ik het richtsnoer Hygiëne, Arbeidsomstandigheden en Milieu (HAM) vinden?
  • Waar vind ik de regels van het RIVM?
  • Moet ik de ANBOS poster COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten bij mijn voordeur/ingang hangen?
  • Mag ik deze informatie ook aan mijn klanten sturen?

Registratieplicht voor contactberoepen

  • Wat houdt registratieplicht voor contactberoepen in?
  • Mijn klant wil zich niet registreren voor bron- en contactonderzoek. Mag ik dan wel de behandeling geven?
  • Geldt de registratieplicht voor iedereen die in de salon komt, dus ook bij productverkoop?
  • Hoe lang moet ik de registratie van klanten voor het bron- en contactenonderzoek voor GGD bewaren?
  • Ik werk met een digitale agenda waarbij ik precies per dag en tijdstip kan zien (en uitdraaien) wie er geweest is. Moet ik dan alsnog een apart formulier gebruiken?
  • Waarom hoeft de klant niet te tekenen en moet de medewerker dit doen?

Mondneusmaskers

  • Wat houdt de mondkapjesplicht in?
  • Welk type mondneusmasker moet ik dragen?
  • Ik heb een contactberoep en werk 8 uren achter elkaar, moet ik de hele dag een mondneusmasker dragen of mag ik een faceshield dragen?
  • Is een faceshield ook voldoende om te gebruiken?
  • Moet ik per behandeling een nieuw mondneusmasker dragen?
  • Ik heb een winkelgedeelte. Moet ik ook in het winkelgedeelte een mondneusmasker dragen of is een facefield voldoende?
  • Als ik mijn salon sluit tijdens de behandeling, moet ik dan toch een mondneusmasker dragen?
  • Moet ik mijn klant verplichten een mondneusmasker te dragen?
  • Mijn klant weigert een mondneusmasker te dragen, mag ik hem of haar weigeren?
  • Mijn klant weigert een mondneusmasker te dragen, is hij of zij verplicht deze te dragen?
  • Mijn klant weigert een mondneusmasker te dragen, krijg ik dan een boete, ook als mevrouw of meneer deze zelf betaalt?
  • Moet ik om het mondneusmasker heen behandelen of mag het masker tijdens de behandeling verwijderd worden?
  • Wie haalt het mondmasker van het gezicht van de klant af wanneer ik een behandeling geef en het deel van het gezicht niet vrij is voor behandeling? De klant zelf of ik?
  • Ben ik verplicht mondkapjes ter beschikking te stellen aan mijn klant?
  • Mag er tijdens de behandeling met elkaar worden gesproken?
  • Mag je de klant nog steeds iets te drinken aanbieden?
  • Kan ik in mijn behandeltarieven een opslag rekenen voor een mondneusmasker, net zo als bij de tandarts?
  • Ben ik verplicht een BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) in mijn salon toe te laten?

Andere persoonsbeschermingsmiddelen (PBM's)

  • Ik draag al een bril, heb ik dan nog een anti-spatbril nodig?
  • Moet er een plastic beschermingsscherm opgehangen worden bij de balie?
  • Waar haal ik persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondneusmaskers) en materialen vandaan?
  • Ik heb geen eigen toilet of wasbak. We maken gebruik van centrale mogelijkheden. Wat moet ik doen?

Behandelingen

  • In het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten wordt gesproken over gangbare handelingen. Wat zijn dit?
  • Hoe zit het met duo-behandelingen?
  • Moet ik de stoelhoes na iedere klant vervangen?
  • Mag ik de Vapozone nu wel gebruiken?

Ziekte

  • Temperatuur opnemen: moet ik een thermometer ter beschikking stellen voor mijn medewerkers?
  • Wat is het verschil tussen minder dan 38⁰ C en meer dan 38⁰ C?
  • Wie behoren tot de kwetsbare groep?
  • Wat als ik twijfel aan de gezondheid van een klant?
  • Ik ben ZZP'er en ik heb een klant in de stoel gehad die Corona heeft of kort daarna positief is getest op Corona. Moet ik nu in quarantaine en mijn salon dus tijdelijk sluiten?
  • Ik ben werkgever en een werknemer heeft een klant in de stoel gehad die Corona heeft of kort daarna positief is getest op Corona. Moet ik nu in quarantaine en mijn salon dus tijdelijk sluiten?

Overige vragen

  • Kan ik een ventilator gebruiken?
  • Hoe zit dat met het aannemen van stagiairs en Corona?
Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.