Menu
Direct naar downloads

COVID-19 Hygiëneprotocol

Het werken met het ANBOS COVID-19 hygiëneprotocol voor schoonheidsspecialisten is een belangrijk onderdeel van de voorwaarden om open te mogen en te blijven.

COVID-19 Hygiëneprotocol

  • COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten
    Dit protocol is verplicht en geldt voor alle ondernemingen in de schoonheidsverzorging. Het protocol gaat in op alle onderdelen van een behandeling; van het contact met de klant vooraf, totdat de klant weer de deur uit gaat. 

  • Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen schoonheidsspecialisten
    Dit document is een advies en gaat in op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen in de salon, zoals bijvoorbeeld mondneusmaskers. Mocht vanuit overheid of RIVM andere maatregelen (gaan) gelden, dan geldt altijd het advies vanuit overheid of RIVM.

Voorafgaand van de afspraak: gezondheidscheck
Je werkt uitsluitend op afspraak en vraagt je klanten om de gezondheidscheck (vragenlijst) door te nemen. De afspraak moet worden uitgesteld totdat op elke vraag NEE geantwoord kan worden. 

Bij ieder bezoek in de salon: registratieplicht
Je bent verplicht om jouw klanten te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting (sinds 28 september 2020). 

Toolkit voor leden

Voor ANBOS-leden is er een toolkit beschikbaar met kant-en-klare documenten die in de salon gebruikt kunnen worden. Deze bestaat op dit moment uit registratieformulieren, posters, GIF-jes en voorbeeldbrieven aan klanten. De komende tijd zal deze uitgebreid worden.

Vragen over de veranderingen vanaf 25 september

  • Wat verandert er vanaf 25 september voor de schoonheidsspecialisten?
  • Ben ik verplicht klanten te vragen naar hun coronatoegangsbewijs?
  • Ben ik verplicht een coronavaccinatie te nemen?
  • Moet ik (of mijn klant) een mondneusmasker dragen?
  • Geldt de registratieplicht nog steeds?

Richtlijnen COVID-19 Hygiëneprotocol

  • Hoe is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten tot stand gekomen?
  • Is het werken volgens het COVID-19 hygiëneprotocol voor schoonheidsspecialisten verplicht?
  • Waarom is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten verplicht?
  • Wordt er gecontroleerd op de naleving van het hygiëneprotocol?
  • Waar kan ik het richtsnoer Hygiëne, Arbeidsomstandigheden en Milieu (HAM) vinden?
  • Waar vind ik de regels van het RIVM?
  • Moet ik de ANBOS poster COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten bij mijn voordeur/ingang hangen?
  • Mag ik deze informatie ook aan mijn klanten sturen?

Registratieplicht voor contactberoepen

  • Wat houdt registratieplicht voor contactberoepen in?
  • Mijn klant wil zich niet registreren voor bron- en contactonderzoek. Mag ik dan wel de behandeling geven?
  • Geldt de registratieplicht voor iedereen die in de salon komt, dus ook bij productverkoop?
  • Hoe lang moet ik de registratie van klanten voor het bron- en contactenonderzoek voor GGD bewaren?
  • Ik werk met een digitale agenda waarbij ik precies per dag en tijdstip kan zien (en uitdraaien) wie er geweest is. Moet ik dan alsnog een apart formulier gebruiken?
  • Waarom hoeft de klant niet te tekenen en moet de medewerker dit doen?
  • Mag er tijdens de behandeling met elkaar worden gesproken?
  • Mag je de klant nog steeds iets te drinken aanbieden?
  • Ben ik verplicht een BOA (buitengewoon opsporingsambtenaar) in mijn salon toe te laten?

Persoonsbeschermingsmiddelen (PBM's)

  • Waar haal ik persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondneusmaskers) en materialen vandaan?
  • Welk type mondneusmasker adviseert ANBOS?
  • Mag ik een cliënt weigeren te behandelen, wanneer zij geen mondneusmasker wil dragen in mijn salon?
  • Ik draag al een bril, heb ik dan nog een anti-spatbril nodig?
  • Moet er een plastic beschermingsscherm opgehangen worden bij de balie?
  • Ik heb geen eigen toilet of wasbak. We maken gebruik van centrale mogelijkheden. Wat moet ik doen?

Behandelingen

  • Moeten we op afspraak werken?
  • In het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten wordt gesproken over gangbare handelingen. Wat zijn dit?
  • Hoe zit het met duo-behandelingen?
  • Moet ik de stoelhoes na iedere klant vervangen?
  • Mag ik de Vapozone nu wel gebruiken?
  • Kan ik een ventilator gebruiken?

Ziekte

  • Temperatuur opnemen: moet ik een thermometer ter beschikking stellen voor mijn medewerkers?
  • Wat is het verschil tussen minder dan 38⁰ C en meer dan 38⁰ C?
  • Wie behoren tot de kwetsbare groep?
  • Wat als ik twijfel aan de gezondheid van een klant?
  • Ik ben ZZP'er en ik heb een klant in de stoel gehad die Corona heeft of kort daarna positief is getest op Corona. Moet ik nu in quarantaine en mijn salon dus tijdelijk sluiten?
  • Ik ben werkgever en een werknemer heeft een klant in de stoel gehad die Corona heeft of kort daarna positief is getest op Corona. Moet ik nu in quarantaine en mijn salon dus tijdelijk sluiten?

Overige vragen

  • Hoeveel cliënten per dag mogen we ontvangen/behandelen?
  • Met hoeveel personen (werknemers of stagiairs) mag ik tegelijkertijd werken in mijn salon?
  • Hoe zit dat met het aannemen van stagiairs en Corona?
Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.