Menu
Direct naar downloads

COVID-19 Hygiëneprotocol

Het COVID-19 Hygiëneprotocol voor schoonheidsspecialisten is een verplicht protocol. Onder deze voorwaarden moeten schoonheidsspecialisten sinds 11 mei werken. Dit protocol is, in opdracht van de overheid, uitgewerkt door ANBOS op basis van de richtlijnen van het RIVM.

COVID-19 Hygiëneprotocol

Voor ANBOS-leden is er een toolkit beschikbaar met kant-en-klare documenten die in de salon gebruikt kunnen worden. Hier vind je ook de nieuwste consumentenposter en het registratieformulier contactgegevens bron- en contactonderzoek.

Welke documenten zijn er opgesteld?

  • COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten
    Dit protocol is een verplicht protocol voor alle ondernemingen in de schoonheidsverzorging. Het Protocol gaat in op alle onderdelen van een behandeling; van het contact met de klant vooraf, totdat de klant weer de deur uit gaat. 

  • Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen schoonheidsspecialisten
    Dit document gaat in op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen in de salon, zoals bijvoorbeeld mondneusmaskers.
    Het dragen van een mondneusmasker door schoonheidsspecialist én klant is een dringend advies. Dit wordt zeer binnenkort omgezet naar een wettelijke plicht. ANBOS adviseert schoonheidssalons, in aanloop naar de wettelijke plicht, nu al een mondneusmaskerplicht in te voeren.
    Mocht vanuit overheid of RIVM andere maatregelen (gaan) gelden, dan dient altijd het advies vanuit overheid of RIVM opgevolgd te worden.

Voorafgaand van de afspraak: gezondheidscheck
Je werkt uitsluitend op afspraak en vraagt je klanten om de gezondheidscheck (vragenlijst) door te nemen. De afspraak moet worden uitgesteld totdat op elke vraag NEE geantwoord kan worden. 

Bij ieder bezoek in de salon: registratieplicht
Sinds 28 september 2020 ben je verplicht om jouw klanten te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. 

Vakantiecheck
Naast de verplichte gezondheidscheck vooraf, adviseren wij je klanten ook te vragen:

  • Ben je de afgelopen vier weken op vakantie geweest?
  • Wanneer ben je terug gekomen van vakantie?
  • Wat was de vakantiebestemming?

Valt de vakantiebestemming onder code oranje of rood, dan geldt dat de vakantieganger bij thuiskomst 10 dagen in quarantaine moet (en dus geen schoonheidsbehandeling mag ondergaan) mag ondergaan. 

VRAGEN M.B.T WINKELFUNCTIE

  • Mogen schoonheidssalons nog behandelingen geven/open blijven ná 20:00 uur?
    Ja, na 20:00 uur mogen er -uitsluitend op afspraak- nog behandelingen gegeven worden. Ook de losse verkoop van producten aan de behandelde klanten is toegestaan. Voor salons met daarnaast een winkelfunctie adviseert ANBOS om het winkelgedeelte om 20:00 uur te sluiten.

    In tegenstelling tot bedrijven in de detailhandel, is de verkoop van producten géén hoofdactiviteit binnen de schoonheidsbranche. Dit wordt tevens bevestigd door een andere SBI-code: 9602.2. Daarnaast vallen schoonheidsspecialisten onder de Wet kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz), waardoor deze maatregel niet op schoonheidsspecialisten van toepassing is.

    Heeft jouw bedrijf in de schoonheidsverzorging een andere SBI-code? Of is de verkoop van producten in jouw geval wél hoofdactiviteit? Dan val je niet onder de SBI code van schoonheidssalons. In dat geval moet je je houden aan de geldende regel voor de detailhandel en de deuren om 20.00 uur sluiten. Deze maatregel gaat in vanaf 14 oktober om 22.00 uur.


VRAGEN M.B.T. REGISTRATIEPLICHT VOOR CONTACTBEROEPEN

  • Wat houdt registratieplicht voor contactberoepen in?
    Van iedere klant noteer je: datum en tijdstip van bezoek, de naam, telefoonnummer en e-mailadres. Deze gegevens bewaar je 10 dagen ten behoeve van een eventueel bron- en contactonderzoek door de GGD in het geval van een COVID-19 melding.

    Volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) was je al verplicht om je klanten te registeren. Dat is dus niet nieuw. Houd er rekening mee dat als je klant een begeleider meeneemt naar de salon, dat deze zich ook registreert. 
  • Mijn klant wil zich niet registreren voor bron- en contactonderzoek. Mag ik dan wel de behandeling geven?
    Nee, wanneer je klant geen formulier wil invullen, dan kan de salon zich niet houden aan de registratieplicht en is een behandeling uitvoeren ook niet toegestaan.

  • Geldt de registratieplicht voor iedereen die in de salon komt, dus ook bij productverkoop?
    Ja, iedereen die bij jou in de salon komt, alle klanten en, wanneer een begeleider mee is, ook de begeleider.

  • Hoe lang moet ik de registratie van klanten voor het bron- en contactenonderzoek voor GGD bewaren?
    Zo lang als nodig is voor het gebruik er van. Dit betekent in de regel 10 dagen bewaren. Deze gegevens moeten 10 dagen worden bewaard.

  • Ik werk met een digitale agenda waarbij ik precies per dag en tijdstip kan zien (en uitdraaien) wie er geweest is. Alle klantgegevens worden digitaal bewaard. Moet je dan alsnog een apart formulier invullen?
    Het gaat erom dat je contactgegevens registreert van je klanten, en dat je de GGD, als zij daarom vragen, direct een uitdraai kan geven van deze gegevens. Zorg er dan wel voor dat alle contactgegevens actueel zijn, en doe bij iedere behandeling even de check of de (contact)gegevens nog kloppen. Ook dien je te vermelden dat je de contactgegevens zult delen met de GGD als je wordt gecontacteerd voor een bron- en contactenonderzoek. Een apart formulier hoeft dan niet te worden ingevuld.

  • Waarom hoeft de klant niet te tekenen en moet de medewerker dit doen?
    Volgens de AVG wetgeving mogen we klanten niet vragen om voor deze verklaring te tekenen. De medewerker zet zijn/haar paraaf om aan te geven dat de behandelaar aan de registratieplicht heeft gedaan, en van de klant toestemming heeft gegeven deze te gebruiken voor het bron- en contactenonderzoek van de GGD, mocht dit nodig zijn.


VRAGEN M.B.T. MONDNEUSMASKERS

  • Moet ik nu wel of geen mondneusmasker gebruiken?
    Het dragen van een mondneusmasker door schoonheidsspecialist én klant is sinds 30 september een dringend advies. Dit wordt zeer binnenkort omgezet naar een wettelijke plicht. ANBOS adviseert schoonheidssalons, in aanloop naar de wettelijke plicht, nu al een mondneusmaskerplicht in te voeren.
  • Mag ik mijn klant verplichten een mondneusmasker te dragen?
    Het dragen van een mondneusmasker wordt door de overheid dringend geadviseerd. Je mag dit in je eigen salon ook echt verplicht stellen voor je klanten. 
    ANBOS adviseert schoonheidssalons, in aanloop naar de wettelijke plicht, nu al een mondneusmaskerplicht in te voeren.
  • Moet ik een medisch mondneusmasker dragen?
    Zie hiervoor het ANBOS document 'Gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen schoonheidsspecialisten'. Daarin adviseren we het type mondneusmasker te gebruiken dat nu al was opgenomen in de HAM code. De klant kan een niet-medisch mondneusmasker dragen dat ze zelf meenemen. Dit mag ook een zelfgemaakt mondneusmasker zijn.
  • Mag er tijdens de behandeling met elkaar worden gesproken?
    Dit moet tijdens de behandeling tot een minimum beperkt worden. Voer het intake- en/of adviesgesprek vooraf als je nog 1,5 meter afstand kunt houden en jullie allebei nog een mondneusmasker dragen.
  • Moet ik om het mondneusmasker heen behandelen of mag het masker tijdens de behandeling verwijderd worden?
    Sommige behandelingen kun je niet uitvoeren als de klant een mondneusmasker draagt. Vraag dan of je klant het mondneusmasker zelf verwijdert. Ben je klaar (in het gelaat), vraag de klant deze dan weer op te zetten.
  • Wie haalt het mondmasker van het gezicht van de klant af wanneer ik een behandeling geef en het deel van het gezicht niet vrij is voor behandeling? De klant zelf of ik?
    De klant dient zelf het mondneusmasker te verwijderen en kan dit ook zelf weer opzetten als de behandeling klaar is.
  • Ben ik verplicht mondkapjes ter beschikking te stellen aan mijn klant?
    Nee, maar het is raadzaam een paar ongebruikte mondkapjes op voorraad te hebben voor onvoorziene situaties. Zeker in het begin zal het ook even wennen zijn voor de klant. Neem ook vooraf even contact op dat de protocollen gewijzigd zijn.
  • Mag ik mijn klanten iets te drinken aanbieden voor- of tijdens of na de behandeling?
    Bied je de klant iets te drinken aan, verzorg dit dan in verwerpbekertjes of –flesjes, zorg ervoor dat eventuele water of drank automaten veelvuldig worden schoongemaakt.
  • Moet ik per klant een nieuw mondkapje gebruiken?
    Het mondneusmasker dient mimimaal om de 3 uur gewisseld te worden. Maar als je het mondneusmasker tussendoor af wilt doen, is aan te bevelen dit ná elke klant te verwisselen.

  • Is een faceshield ook voldoende om te gebruiken?
    Nee. Een antispat scherm, ook wel faceshield genoemd, is niet voldoende als beschermmiddel. Er dient een mondneusmasker volgens de normen aan vast te zitten. Lees over deze normen in het 'Gebruik persoonsbeschermingsmiddelen (GPB) schoonheidsspecialisten'.



VRAGEN M.B.T. ANDERE PERSOONSBESCHERMINGSMIDDELLEN (PBM's)

  • Ik draag al een bril, heb ik dan nog een anti-spatbril nodig?
    Er zijn ook anti-spatbrillen beschikbaar die over de bestaande bril geplaatst kunnen worden. Wil je een anti-spatbril die precies aan de juiste eisen voldoet, zie dan ons document over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Heb je echter een bril met grote glazen dan worden je ogen al goed beschermt, dus kan dan ook. Je bril dient wel goed reinigbaar te zijn. Let erop dat je altijd kijkt wat voor jou het beste werkt en je niet met je handen aan je gezicht hoeft te zitten (bijv. telkens twee brillen terugduwen).

  • Moet er een plastic beschermingsscherm opgehangen worden bij de balie?
    Werk je alleen in jouw praktijk en kan de klant 1,5 meter afstand houden, dan is dat niet nodig. Werk je met meer mensen zorg er dan voor dat je 1,5 meter afstand kunt houden. Voorkom dat meerdere klanten tegelijk bij de balie staan. Markeer eventueel met tape op de grond waar de klant op 1,5 meter afstand van de andere klant kan staan.
  • Waar haal ik persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondneusmaskers) en materialen vandaan? 
    Je kunt bij jouw leveranciers informeren waar deze verkrijgbaar zijn. ANBOS doet geen uitspraken over waar deze ingekocht moeten worden. ANBOS mag en kan leden geen individueel inkoopadvies geven.

    ANBOS adviseert binnen het document 'Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelenen' chirurgische mondneusmasker, Type IIR, conform EN 14683.

VRAGEN M.B.T. RICHTLIJNEN COVID-19 HYGIËNE PROTOCOL

  • Waar kan ik het richtsnoer Hygiëne, Arbeidsomstandigheden en Milieu (HAM) vinden? 

Het richtsnoer HAM is te downloaden op de ANBOS website

  • Waarom is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten verplicht?
    Het protocol is de voorwaarde waaronder schoonheidsspecialisten vanaf 11 mei mogen werken. Die afspraak maken we met elkaar. Door dit na te leven, houden we rekening met elkaar en kunnen wij ons vak allemaal uitoefenen.
  • Ik heb geen eigen toilet of wasbak. We maken gebruik van centrale mogelijkheden. Wat moet ik doen?
    Maak goede afspraken met de eigenaar of medegebruikers over het frequent reinigen van de toiletten en wasbakken. Desnoods controleer/ reinig je dat zelf.

  • Moet ik de ANBOS poster COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten bij mijn voordeur/ingang hangen?
    Ja, want daar beginnen de voorwaarden. Dan weet de klant dat je met het protocol werkt en waar zij/hij zich ook aan dient te houden.
  • Krijg ik ook een digitale versie van het protocol COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten en het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen?
    Alle informatie kun je als lid downloaden van onze website.
  • Mag ik deze informatie ook aan mijn klanten sturen?
    Natuurlijk. Het is belangrijk dat we de informatie goed delen. Dan weten jouw klanten dat ze bij jou in vertrouwde handen zijn.
  • Hoe zit het met stagiaires/artsen/nagelstyliste die in mijn salon werkt?
    Voor de stagiaires/artsen/nagelstyliste gelden dezelfde regels als voor de ondernemer/werknemer. Iedereen dient zich hieraan te houden.
  • Wij/ik heb een winkel bij de salon. Geldt dan ook dit protocol?
    Ja, het protocol is ook in de winkel van toepassing plus de richtlijnen die gesteld worden aan winkels.

  • Kan ik een ventilator gebruiken?
    Het RIVM geeft aan dat het nog niet duidelijk is of het gebruik van een ventilator in een gemeenschappelijke ruimte zorgt voor een grotere kans op besmetting. Uit voorzorg wordt daarom geadviseerd om enkel ventilatoren te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is, zoals door een goed onderhouden airconditioning. Let daarbij op dat de luchtstroom van de ventilator niet direct van de ene naar de andere persoon gaat. 
    (https://lci.rivm.nl/ventilatie-en-covid-19)



VRAGEN M.B.T. BEHANDELINGEN

  • In het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten wordt gesproken over gangbare handelingen. Wat zijn dit?
    Alle handelingen en behandelingen die je in je schoonheidsinstituut uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan het ontvangen van de klant, de behandeling zelf, het productadvies, het afrekenen en het maken van een vervolgafspraak en het afscheid van de klant.

  • Hoe zit het met duo-behandelingen?
    Duo-behandelingen zijn alleen toegestaan op nadrukkelijk verzoek van de klant en als elke klant door een andere schoonheidsspecialist behandeld wordt. Er dient voldoende ruimte tussen de behandelstoelen te zijn, zodat schoonheidsspecialisten zich ook onderling nog op 1,5 meter afstand kunnen begeven.

  • Moet ik de stoelhoes na iedere klant vervangen?
    Ja, linnengoed waarmee de klant in direct contact is geweest moet na ieder gebruik gewassen worden op minimaal 60 graden. Een mogelijk alternatief is om handdoeken over de stoelhoes te leggen, zodat de klant alleen in aanraking komt met de handdoeken. Deze handdoeken vervang je na iedere behandeling.

  • Mag ik de Vapozone nu wel gebruiken?
    In het COVID-19 Hygiëne protocol zijn daar nu geen specifieke restricties voor opgenomen. Het is wel belangrijk dat deze goed schoongemaakt wordt (al is dat natuurlijk altijd al belangrijk).
    Vind jij (of je klant) het nu niet prettig om deze behandeling te gebruiken, kijk dan samen naar een alternatief.

VRAGEN M.B.T. ZIEKTE

  • Temperatuur opnemen: moet ik een thermometer ter beschikking stellen voor mijn medewerkers?
    In het protocol staat beschreven dat voor zowel de eigenaar/ondernemer als eventuele medewerkers geldt dat zij elke ochtend hun temperatuur moeten opmeten. Dit is voor de bewustwording dat je met verhoging of koorts niet naar je werk mag gaan. Je mag als werkgever niet zonder toestemming bij je werknemers hun temperatuur opnemen. Vraag hen dit zoveel mogelijk thuis te doen. Op verzoek kun je eventueel een oor-thermometer (met verwisselbare opzetstukjes) beschikbaar stellen dat zij op het werk hun temperatuur kunnen opmeten.

  • Wat is het verschil tussen minder dan 38⁰ C en meer dan 38⁰ C?
    Er is officieel sprake van koorts bij 38⁰ C of meer. Als iemand in je directe omgeving of gezin koorts heeft, is het risico hoger en dat moet je serieus nemen: blijf thuis.
  • Wat als ik twijfel aan de gezondheid van een klant?
    Over het algemeen: bij twijfel niet behandelen. Leg goed uit aan de klant waarom je dat besluit neemt. Afhankelijk van de omstandigheden kun je de afspraak naar een latere datum verplaatsen.

  • Ik heb een klant in de stoel gehad die Corona heeft of kort daarna positief is getest op Corona. Moet ik nu 10 dagen in quarantaine en mijn salon dus tijdelijk sluiten?
    Ja. Mocht een klant positief getest zijn op Corona, dan moet iedereen die 2 dagen daarvoor in nauw contact is geweest met deze persoon in quarantaine en zul je je salon voor de zekerheid moeten sluiten. Uiteraard blijft de regel, dat als je zelf klachten hebt (of je nu wel of geen contact hebt gehad met iemand die positief is getest op Corona), dat je ook 10 dagen in quarantaine moet.
  • Ik (of mijn medewerker) heb hooikoorts. Mag ik naar buiten?
    In principe wel. Als je hooikoorts hebt, heb je elk jaar dezelfde klachten in ongeveer dezelfde periode. Je kan dan goed aanvoelen of het ‘die klachten van de hooikoorts’ zijn. Bij twijfel of als de klachten anders aanvoelen blijf thuis. Check voor de laatste update RIVM.

OVERIGE VRAGEN

  • Hoe zit dat met het aannemen van stagiairs en Corona?
    Met betrekking tot het aannemen van stagiairs geldt het protocol van de onderwijsinstelling. Raadpleeg dus eerst de school zelf. Wel kan gesteld worden dat stagiairs in de salon zich ook moeten houden aan het COVID-19 protocol voor schoonheidsspecialisten. Als het gaat om supervisie, dus begeleiding, dan dient de stagebegeleider dit op afstand te doen, dus per anderhalve meter. Het is dus onmogelijk dat de stagiair en de begeleider samen de behandeling uitvoeren.

Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.