Menu
Direct naar downloads

COVID-19 Hygiëneprotocol

Sinds 11 mei mogen schoonheidsspecialisten weer behandelingen geven, mits zij zich houden aan het COVID-19 Hygiëneprotocol voor schoonheidsspecialisten. Dit protocol is, in opdracht van de overheid, uitgewerkt door ANBOS op basis van de richtlijnen van het RIVM.

COVID-19 Hygiëneprotocol

Welke documenten zijn er opgesteld?

  • COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten
    Dit protocol is een verplicht protocol en dient te worden opgevolgd door alle ondernemingen in de schoonheidsverzorging. Het Protocol gaat in op alle onderdelen van een behandeling; van het contact met de klant vooraf, totdat de klant weer de deur uit gaat. Per onderdeel zijn de te nemen maatregelen of handelingen toegelicht.

    (
    Dit Protocol is door ANBOS samengesteld op basis van de richtlijnen van het RIVM, aangevuld met de gegevens uit het richtsnoer Hygiëne, arbeidsomstandigheden en Milieu (HAM) en de Wet kwaliteit, klachten en geschillen in de zorg.)

  • Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen
    Dit document is niet verplicht maar enkel een advies van ANBOS. Het is een uitwerking vanuit ANBOS die ingaat op het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen in je salon, zoals bijvoorbeeld mondneusmaskers. 

    (Dit advies is opgesteld omdat er door de overheid of het RIVM (nog) geen advies is gegeven over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen bij beroepsgroepen buiten de zorg. Mocht vanuit overheid of RIVM andere maatregelen (gaan) gelden, dan dient altijd het advies vanuit overheid of RIVM opgevolgd te worden.)

Voorafgaand van de afspraak: gezondheidscheck
Je werkt uitsluitend op afspraak en vraagt je klanten om de gezondheidscheck (vragenlijst) door te nemen. De afspraak moet worden uitgesteld totdat op elke vraag NEE geantwoord kan worden. 

Klanten en vakantiebestemmingen
Voor een vakantiebestemming met code oranje of rood geldt dat de vakantieganger bij thuiskomst 14 dagen in quarantaine moet. Dit betekent dat hij of zij in die periode geen schoonheidsbehandeling kan ondergaan. Deze regel geldt ook in de situatie waarbij de code van de vakantiebestemming, tijdens het verblijf, in minimaal oranje verandert. 

ANBOS adviseert om, naast de verplichte gezondheidscheck vooraf, je klanten ook te vragen:

  • Ben je de afgelopen vier weken op vakantie geweest?
  • Wanneer ben je terug gekomen van vakantie?
  • Wat was de vakantiebestemming?

Op basis van deze vragen kun je een inschatting maken of de behandeling door kan gaan

VRAGEN M.B.T. RICHTLIJNEN COVID-19 HYGIËNE PROTOCOL

  • Klopt het dat er twee protocollen zijn?
    Nee, er is één hygiëneprotocol en één door ANBOS opgesteld advies. Dit zijn twee aparte documenten met een aparte status.
    - De een heet: COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten en is verplicht.
    - De andere heet: Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen en is een advies dat je kunt volgen.
  • Waarom is het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten verplicht?
    Het protocol is de voorwaarde waaronder schoonheidsspecialisten vanaf 11 mei mogen werken. Die afspraak maken we met elkaar. Door dit na te leven, houden we rekening met elkaar en kunnen wij ons vak allemaal uitoefenen.
  • Ik heb geen eigen toilet of wasbak. We maken gebruik van centrale mogelijkheden. Wat moet ik doen?
    Maak goede afspraken met de eigenaar of medegebruikers over het frequent reinigen van de toiletten en wasbakken. Desnoods controleer/ reinig je dat zelf.

  • Moet ik de ANBOS poster COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten bij mijn voordeur/ingang hangen?
    Ja, want daar beginnen de voorwaarden. Dan weet de klant dat je met het protocol werkt en waar zij/hij zich ook aan dient te houden.
  • Krijg ik ook een digitale versie van het protocol COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten en het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen?
    Alle informatie kun je als lid downloaden van onze website.
  • Mag ik deze informatie ook aan mijn klanten sturen?
    Natuurlijk. Het is belangrijk dat we de informatie goed delen. Dan weten jouw klanten dat ze bij jou in vertrouwde handen zijn.
  • Hoe zit het met stagiaires/artsen/nagelstyliste die in mijn salon werkt?
    Voor de stagiaires/artsen/nagelstyliste gelden dezelfde regels als voor de ondernemer/werknemer. Iedereen dient zich hieraan te houden.
  • Wij/ik heb een winkel bij de salon. Geldt dan ook dit protocol?
    Ja, het protocol is ook in de winkel van toepassing plus de richtlijnen die gesteld worden aan winkels.

  • Kan ik een ventilator gebruiken?
    Het RIVM geeft aan dat het nog niet duidelijk is of het gebruik van een ventilator in een gemeenschappelijke ruimte zorgt voor een grotere kans op besmetting. Uit voorzorg wordt daarom geadviseerd om enkel ventilatoren te gebruiken in gemeenschappelijke ruimten als er geen andere verkoeling mogelijk is, zoals door een goed onderhouden airconditioning. Let daarbij op dat de luchtstroom van de ventilator niet direct van de ene naar de andere persoon gaat.

VRAGEN M.B.T. PERSOONSBESCHERMINGSMIDDELLEN (PBM's)

  • Moet ik nu wel of geen mondneusmasker gebruiken?
    Het kabinet geeft aan dat contactberoepen in principe geen mondneusmasker hoeven te dragen, omdat er voorafgaand aan de afspraak een duidelijke beoordeling van de klant plaatsvindt. Omdat er eerder vanuit de overheid geen advies werd gegeven over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, heeft ANBOS, naast het verplichte hygiëneprotocol, een aanvullend advies over persoonlijke beschermingsmiddelen uitgebracht. Het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen is slechts een advies en kan naar eigen inzicht opgevolgd worden. Als jij zelf besluit om meer maatregelen te nemen, dan kun je dit advies als leidraad gebruiken. 

  • Is het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen verplicht?
    Nee, dit is een advies en niet verplicht. Het is een advies wat je kunt volgen om jezelf en je klant te beschermen.

  • Waarom is het Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddelen niet verplicht?
    Het kabinet geeft nu aan dat contactberoepen niet per se een mondneusmasker hoeven te dragen. Omdat er eerder vanuit de overheid geen advies werd gegeven over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen, heeft ANBOS, naast het verplichte hygiëneprotocol, een aanvullend advies over persoonlijke beschermingsmiddelen uitgebracht. Dit advies kan naar eigen inzicht opgevolgd worden. Als je zelf besluit om meer maatregelen te willen nemen, dan kun je dit advies als leidraad gebruiken. 

  • Ik heb een ruimte in een gezondheidscentrum/een fitnesscentrum/een verzamelpand. Is dit dan ook voor mij bedoeld?
    Ja, het geldt voor alle schoonheidsspecialisten, waar ze ook gevestigd zijn. Je zult afspraken moeten maken met de eigenaar of medegebruikers zodat jouw klant daar altijd veilig in en uit kan gaan.

  • Waar haal ik persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondneusmaskers) en materialen vandaan?
    Je kunt bij jouw leveranciers informeren waar deze verkrijgbaar zijn. ANBOS doet geen uitspraken over waar deze ingekocht moeten worden. ANBOS mag en kan leden geen individueel inkoopadvies geven. ANBOS adviseert binnen het document Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddeleneen chirurgische mondneusmasker, Type IIR, conform EN 14683.

  • Ik draag al een bril, heb ik dan nog een anti-spatbril nodig?
    Er zijn ook anti-spatbrillen beschikbaar die over de bestaande bril geplaatst kunnen worden. Wil je een anti-spatbril die precies aan de juiste eisen voldoet, zie dan ons advies over het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen. Heb je echter een bril met grote glazen dan worden je ogen al goed beschermt, dus kan dan ook. Je bril dient wel goed reinigbaar te zijn. Let erop dat je altijd kijkt wat voor jou het beste werkt en je niet met je handen aan je gezicht hoeft te zitten (bijv. telkens twee brillen terugduwen).

  • Moet er een plastic beschermingsscherm opgehangen worden bij de balie?
    Werk je alleen in jouw praktijk en kan de klant 1,5 meter afstand houden, dan is dat niet nodig. Werk je met meer mensen zorg er dan voor dat je 1,5 meter afstand kunt houden. Voorkom dat meerdere klanten tegelijk bij de balie staan. Markeer eventueel met tape op de grond waar de klant op 1,5 meter afstand van de andere klant kan staan.
  • Waar haal ik persoonlijke beschermingsmiddelen (zoals mondneusmaskers) en materialen vandaan? 
    Je kunt bij jouw leveranciers informeren waar deze verkrijgbaar zijn. ANBOS doet geen uitspraken over waar deze ingekocht moeten worden. ANBOS mag en kan leden geen individueel inkoopadvies geven.

    ANBOS adviseert binnen het document Advies ANBOS gebruik persoonlijke beschermingsmiddeleneen chirurgische mondneusmasker, Type IIR, conform EN 14683.



VRAGEN M.B.T. BEHANDELINGEN

  • In het COVID-19 Hygiëneprotocol Schoonheidsspecialisten wordt gesproken over gangbare handelingen. Wat zijn dit?
    Alle handelingen en behandelingen die je in je schoonheidsinstituut uitvoert. Denk bijvoorbeeld aan het ontvangen van de klant, de behandeling zelf, het productadvies, het afrekenen en het maken van een vervolgafspraak en het afscheid van de klant.

  • Hoe zit het met duo-behandelingen?
    Duo-behandelingen zijn alleen toegestaan op nadrukkelijk verzoek van de klant en als elke klant door een andere schoonheidsspecialist behandeld wordt. Er dient voldoende ruimte tussen de behandelstoelen te zijn, zodat schoonheidsspecialisten zich ook onderling nog op 1,5 meter afstand kunnen begeven.

  • Moet ik de stoelhoes na iedere klant vervangen?
    Ja, linnengoed waarmee de klant in direct contact is geweest moet na ieder gebruik gewassen worden op minimaal 60 graden. Een mogelijk alternatief is om handdoeken over de stoelhoes te leggen, zodat de klant alleen in aanraking komt met de handdoeken. Deze handdoeken vervang je na iedere behandeling.

  • Mag ik de Vapozone nu wel gebruiken?
    In het COVID-19 Hygiëne protocol zijn daar nu geen specifieke restricties voor opgenomen. Het is wel belangrijk dat deze goed schoongemaakt wordt (al is dat natuurlijk altijd al belangrijk).
    Vind jij (of je klant) het nu niet prettig om deze behandeling te gebruiken, kijk dan samen naar een alternatief.

VRAGEN M.B.T. ZIEKTE

  • Temperatuur opnemen: moet ik een thermometer ter beschikking stellen voor mijn medewerkers?
    In het protocol staat beschreven dat voor zowel de eigenaar/ondernemer als eventuele medewerkers geldt dat zij elke ochtend hun temperatuur moeten opmeten. Dit is voor de bewustwording dat je met verhoging of koorts niet naar je werk mag gaan. Je mag als werkgever niet zonder toestemming bij je werknemers hun temperatuur opnemen. Vraag hen dit zoveel mogelijk thuis te doen. Op verzoek kun je eventueel een oor-thermometer (met verwisselbare opzetstukjes) beschikbaar stellen dat zij op het werk hun temperatuur kunnen opmeten.

  • Wat is het verschil tussen minder dan 38⁰ C en meer dan 38⁰ C?
    Er is officieel sprake van koorts bij 38⁰ C of meer. Als iemand in je directe omgeving of gezin koorts heeft, is het risico hoger en dat moet je serieus nemen: blijf thuis.
  • Wat als ik twijfel aan de gezondheid van een klant?
    Over het algemeen: bij twijfel niet behandelen. Leg goed uit aan de klant waarom je dat besluit neemt. Afhankelijk van de omstandigheden kun je de afspraak naar een latere datum verplaatsen.
  • Ik (of mijn medewerker) heb hooikoorts. Mag ik naar buiten?
    In principe wel. Als je hooikoorts hebt, heb je elk jaar dezelfde klachten in ongeveer dezelfde periode. Je kan dan goed aanvoelen of het ‘die klachten van de hooikoorts’ zijn. Bij twijfel of als de klachten anders aanvoelen blijf thuis. Check voor de laatste update RIVM.

OVERIGE VRAGEN

Toolkit

ANBOS heeft exclusief voor leden een toolkit samengesteld. Deze toolkit helpt jou het werk te hervatten vanaf 11 mei.

Exclusief voor leden

Ja, ik accepteer cookies.

Deze website gebruikt cookies onder andere om u een optimale gebruikerservaring te bieden.